My Blog List

Thursday, January 20, 2011

SEJENAK DI BANDUNG

BANDUNG....satu daerah yang terletak di INDONESIA yang kapasiti penduduknya mencecah 2 ke 3 juta.Aku berpeluang untuk mengenali daerah bandung ini bersama - sama dengan rakan seperjuangan ku dalam bola sepak sekitar bulan 10 tahun lepas.Aku teruja sangat dapat bertandang ke sana maklumlah kalau setakat saje - saje nak pergi memang tak merasalah aku.Aku tak lepaskan peluang bila trip ke bandung ini di buat oleh pengurus pasukan bola sepak kami.Sesampainya aku di lapangan terbang jakarta, hujan lebat menyambut kedatangan kami.Aku risau gak bila sampai di lapangan terbang jakarta bimbang ape - ape terjadi pada kami maklumlah waktu tu isu ganyang malaysia.
Tapi alhamdulillah tuhan melindungi kami tak terjadi ape - ape.Hampir 5 jam lebih kuranglah aku menyusuri perjalanan ke bandung.Sepanjang perjalanan dari jakarta ke bandung aku dapat melihat kehidupan rakyat indonesia yang daif.Jambatan di jadikan tempat berlindung dari panas dan hujan.Papan playwood di jadikan dinding dan lantai.Aku berfikir sejenak andainya aku di tempat mereka,tak dapat aku bayangkan.Aku bersyukur hidup dalam keadaan selesa walaupun sederhana.
Tiba di bandung kami akan bermalam di homestay.Aku terkejut bila melihat keadaan dalam rumah tersebut,nak kata pemilikya islam tak jugak.Botol arak di jadikan hiasan.Yang hairannya ruang untuk sembahyang di sediakan tapi botol arak di buat hiasan.Aku pun tak faham,abaikanlah.
Esoknya bermulalah perjalanan kami ke kawasan yang gunung berapi yang memang popular di bandung,Tangkuban Perahu yang aku tukar namanya Lembah Puaka..ha,ha,ha..Kawasan ni sejuk seperti di cameron higland.Aku dapat melihat sendiri kawah gunung berapi yang tak termimpi oleh aku untuk melihatnya.
Lembah Puaka,ha,ha..memang berpuaka.Geng - geng kami di paksa membeli barangan cenderehati yang di jual oleh mereka.Aku tak salahkah mereka,mereka hanya mancari sesuap nasi untuk menampung keluarga mereka,tetapi kami ditipu oleh mereka dengan harga yang tak sepatutnya.Biarlah mungkin itu rezeki mereka.
Second day aku di bandung malamnya aku keluar makan dikedai.Selesai makan aku keluar untuk pulang ke homestay,aku di kejutkan dengan 3 orang budak datang untuk mencari sesuap nasi.Waktu itu jam 11 malam,aku bertanya dalam hati tengah malam macam ni buat ape budak ni kat luar.
Mereka menjual kacang tempeyek untuk mencari rezeki.Umur baru mencecah 4 tahun bertanggung jawab terhadap keluarga.Ibu bapa mereka buat ape???sanggup biarkan anak keluar mencari rezeki untuk mereka sekeluarga.Sayu hati aku bila melihat mereka..cukup sayu..
Hari ke 3 di bandung kami shoping sakan membeli cenderahati untuk di bawa pulang.Satu lagi kisah aku ingin berkongsi.Satu petang di pekan bandung aku melihat satu pekerjaan yang tak pernah aku lihat di malaysia di lakukan oleh kanak - kanak di sana.PAYUNG dijadikan alat untuk mendapatkan rezeki,terpikirkah kita untuk mengeksploitasi payung untuk mendapatkan wang.
Waktu itu hujan lebat di kedai tempat aku santap bersama rakan - rakan,aku pelik apelah budak - budak ni berkeliaran kat kawasan ni.Rupanya mereka mencari pelanggan untuk menggunakan khidmatnya membawa pelanggan ke seberang jalan.Aku bertanya "berapa kamu kenakan bayaran?'..budak itu menjawab "berapa saja yang bapak mahu bagi"..aku tercengang dengan jawapanya..Begitu susah hidup mereka.Payung  di jadikan alat untuk mendapatkan wang.Memang tak terpikir oleh aku..
Aku bersyukur hidup di bumi malaysia yang tak sesusah itu untuk mencari makan..Walau aku hidup sederhana aku amat bersyukur dapat menjalani hidup mencari rezeki tak sesusah mereka di bandung.
Iktibar dari ape yang aku dapat,sepanjang di sana aku dapat melihat begitu susah mereka menjalani hidup mencari sesuap nasi untuk keluarga..Bersyukurlah dengan ape yang kita ade sekarang..
                               INDONESIA..BANDUNG realiti kehidupan rakyatnya yang begitu daif dan susah 
menjalani kehidupan seharian..

                                                                     lembah puaka

                                                                     kedai jualan


                                                                      mee bakso

                                                            mendengar kemerduan seruling

                                                                            bajaj

                                                                      seruling rezeki
















































No comments:

Post a Comment